A képzési célja: A képzésben résztvevők képessé váljanak mozgássérültek, másrészt fogyatékossággal élő (autista, értelmileg akadályozott, down szindrómás) vagy mentális betegségben szenvedő emberek számára mozgássérültet segítő vagy személyi segítő kutya kiválasztására, kiképzésére, vizsgáztatására, kutya átadására és utógondozására.
Mozgássérültet segítő kutyák alkalmazásához szükséges rehabilitációs ismeretek
Modul célja: A résztvevők számára áttekintést nyújtson az orvosi rehabilitáció sajátosságai, a mozgás idegi szabályozása, az agykárosodás és okai, a mozgászavarok típusai, gyakoribb neurológiai betegségek, társuló kognitív funkciózavarok, a gerincvelői sérülés következményei, a leggyakrabban előforduló reumatológiai és ortopédiai eredetű mozgászavarok, a gyermekrehabilitácó specifikumainak területén.
A mozgássérült-segítő kutyák kiképzése
Modul célja: A résztvevők számára áttekintést nyújtson a mozgássérült-segítő munkára való alkalmasság megállapításakor alkalmazandó módszerek, MS kutyák kiképzési programja, kiképzési terv, kiképzési alapelvek, módszertan, alap és speciális képzés, gazda kiválasztása, gazda-kutya páros összeszoktatása, vizsgára felkészítése, utógondozási feladatok, problémák témakörök tekintetében.
A képzésben részt vevő megismerkedjen a mozgássérültet segítő kutya kiválasztásának, szocializációjának, alap és speciális kiképzésének tematikájával. Ismerje a segítő kutyák kiképzéséhez alkalmazható módszereket (klikker tréning, rivális tréning, szociális tanuláson alapuló ú.n. „do as I do”, „Dummy tréning”). Megismerje a segítő kutya alkalmazására alkalmas kliens kiválasztásának szempontjait, a mozgássérültet segítő és a személyi segítő kutya jogszabályban meghatározott vizsgafeladatait, az utánkövetési folyamat szabályait, jellemző utógondozási problémák megoldásához alkalmazott technikákat.
MSS és személyi segítő kutyák kiválasztásának módszerei kölyök és felnőtt korú kutyáknál, motiváció és gátlás helyes alkalmazása, klikkertréning szabályai, technikája, do as I do módszer felépítés, szabályai, technikája. „Dummy tréning” felépítése, szabályai, technikája. A kölyöknevelési program felépítése, elsajátítandó feladatok (szobatisztaság, boxtréning, szemkontaktus, lábnál követés, ültetés, fektetés, behívás, előreküldés, helyben maradás), szocializáció, csatornafedő rácson közlekedés, félelmi reakciók kezelése. Speciális képzés módszertana: kerekesszék, bot, mankó melletti közlekedés, bökés, villanykapcsolás, segélyhívó gomb kapcsolása, ajtó nyitás-zárás, fiók nyitás-csukás, irányba, illetve tárgyhoz küldés. Apport feladatok: tárgy tartása, tárgykiválasztás technikája, apró fémtárgy (pl. pénzérme, kulcscsomó), fémbögre, pénztárca, járóbot, mankó, kosár, póráz, plasztikkártya felvétele talajról, kézbe adása gazdának. Séta idegen emberek között kosárral a szájban kerekesszék mellett. Pénztárca és plasztikkártya küldése pénztárosnak. Csak kézjellel vagy csak hanggal irányítás sajáttest akció kérésekor. Speciális feladatok tanítása: zokni, kesztyű, kabát lehúzása ülő emberről, kéz felsegítése ölbe kerekesszékes embernek, gyógyszer bevitele rosszullétet szimuláló embernek. Szakaszvizsgák összeállításának tematikája, gyakorlati megvalósítás. Kutya gazdához szoktatásának lépései, tematikája. Átadó vizsgafeladatok gyakorlása. Jellemző utógondozási problémák és kezeléi technikájuk: behívás, zaj vagy idegen emberre érzékenység, agresszió idegen kutyákra, ugatás kerítésen át kutyákra, szeparációs szorongás, többszöri vezényszó adása, tárgyak rágása, dobálása, elejtése apport feladatban.